Artikel

Biostocks söndagsintervju 8 april, 2018

Enorama Pharmas vice vd Annette Agerskov om marknadsansökan

Söndagsintervjun: Enorama Pharmas vice vd Annette Agerskov om marknadsansökan

Enorama Pharma utvecklar drug delivery-produkter i form av medicinska tuggummin som ska säljas över disk direkt till konsument under återförsäljarnas egna varumärken. Bolagets första produkt är ett nikotintuggummin för rökavvänjning. Nyligen tvingades man göra om en bioekvivalensstudie, vars nya positiva resultat kommunicerades i veckan. Därmed har Enorama Pharma passerat samtliga hinder på väg mot en marknadsintroduktion. I dagens Söndagsintervju kommenterar vice vd Annette Agerskov händelsen samt den generella tidsplanen för marknadsansökan och kommande produktlansering. 

 

Annette Agerskov, ni har nyligen offentliggjort resultaten från er bioekvivalensstudie för ert nikotintuggummi med fruktsmak. I ert pressmeddelande framgår det att ni ser den fastställda bioekvivalensen som att ni nu har gått i mål med er produktutveckling. Kan du berätta mer om vad resultaten innebär för era planer framöver? 

 

– Det är mycket stort för oss. Studieresultaten innebär att vi nu har all nödvändig data som behövs för att kunna sammanställa en ansökan om marknadsgodkännande att skicka till myndigheterna.

 

– Man ska vara medveten om att det är komplext att utveckla medicinska tuggummin. Dels eftersom både innehållet i den aktiva substansen och dess frisättning måste kontrolleras. Du har produkten i munnen under 20-30 minuter i genomsnitt, varefter du spottar ut det. Det är således avgörande att man kan dokumentera att den aktiva substansen frigörs från tuggummit och absorberas av kroppen. De flesta vill dessutom inte ha en produkt i munnen under så lång tid om den inte smakar gott och eftersom de flesta medicinskt verksamma ämnena har en bitter bismak är smaksättning därför en mycket viktig disciplin att bemästra när man ska utveckla medicinska tuggummin...

 

Läs hela intervjun med vice vd Annette Agerskov här