Intervju

Anders Dahlin

VD OCH DELÄGARE FOODIMPEX AB, LUND

Beskriv din bakgrund och vad du arbetar med och har arbetat med tidigare

Bakgrund med 20 år inom handels- och livsmedelsindustrin, med de senaste ca 12 åren som VD eller ägare. Började min ”karriär” inom de större bolagen som t.ex. Unilever och Cadbury, för att senare gå mer mot entreprenörskap. Drev eget bolag 1 år inom affärsutveckling innan jag 2012 köpte in mig och blev VD för Kung Markatta. Sålde bolaget 2016 och blev COO/Nordic Director på Midsona. Från årsskiftet 2018/2019 är jag VD på Foodimpex AB som sysslar med import och export av frysta bär, grönsaker och frukter.

Vad gör dig intresserad av att tacka ja till uppdraget som styrelsemedlem i Enorama Pharma?

Kul med insikt i en delvis ny bransch även om Midsona är ledande inom hälsa/apotek i Norden. Gillar känslan av att vara utmanare och att man kan bidra till en förbättrad folkhälsa. Tycker alltid att startups är intressanta, men föredrar när man kommit en bit på vägen, såsom Enorama Pharma har gjort.

Vilken expertis skulle du kunna bidra med i styrelsearbetet?

Jag hoppas kunna bidra med erfarenhet från lokal och internationell handel, då jag bl.a. suttit med i europeiska ledningsgrupper och Midsonas koncernledning. Min långa erfarenhet av handelstänk, förhandling och att paketera koncept, samt att som entreprenör vara van vid att ifrågasätta rutiner, processer m.m. borde kunna bidra i styrelsearbetet. Kung Markatta blev koncern (Internatural 2013/2014) när vi köpte ett bolag i Norge, i samband med den finansieringen blev vi delvis ägda av ett Private Equity-företag, så jag är väl bekant med det sättet att arbeta och äga.

- Anders Dahlin