MÖT ANEMONA DOKO

PRODUCT DEVELOPER
ENORAMA PHARMA

– Redan som liten visste jag att det var läkemedel jag ville arbeta med när jag blev stor. Det berättar Anemona Doko, Produktutvecklare på Enorama Pharma.
– Mediciner, tänkte jag då, var något som fick människor att må bättre. Fick dem att bli friska. Något jag verkligen ville syssla med!

Efter fem års studier på Göteborgs Universitet tog Anemona examen 2019. Som färdig farmaceut blev det ganska naturligt Apotek, läkemedel och mediciner.
– Det blev en viktig erfarenhet att få vara nära kunderna och deras behov. Upplevelsen av att vara kunnig i min rådgivande roll fick ett starkt och tydligt värde. Både för mig själv och för våra kunder.

I november 2020 dök Enorama upp som en spännande möjlighet. Småskalighet med stora ambitioner. En chans att omsätta idéer till verklighet med korta beslutsvägar. Anemona klev in i labbet och anslöt till den grupp av kompetenser som utvecklar företagets All White Nicotine Pouches.

– Arbetet med alternativa nikotinprodukter är något som verkligen engagerar mig. Mitt ansvar, vårt arbete, omfattar så många delar som rör både effekt och upplevelse av våra produkter. Det är smaker och styrkor. Upplevelsen av det som benämns som release-tid. Det vill säga: Hur snabb effekten av pouchens aktiva substans är hos användaren. Och hur länge den sedan sitter i. Det som av många definierar produktens faktiska värde och där Enoramas produkter fått väldigt högt betyg.

På frågan var Anemona ser Enorama om tio år, är svaret tydligt:
– Vi kommer att vara framgångsrika på en global marknad med flera olika produkter. Jag är fullständigt övertygad om att det kommer att bli en succé. På ett personligt plan har jag också en lika tydlig bild: Mig själv, på något vis, i en ansvarig roll för ett eller flera produktområden.