Den amerikanska framgångsvägen

Born in Sweden - NIC-S. Del 2.

2021-07-23

Vi fortsätter berättelsen om Enorama Pharmas amerikanska bolag, Enorama Pharma Inc.

I den första artikeln berättade Kristoffer Rönngard, General Manager US Operations, om förberedelsen, bolagsbildning och vägen fram till säljstart under det egna varumärket NIC-S. Men också om skillnader och likheter mellan Sverige och USA. Om hur viktigt, ibland avgörande, det är med kraftfulla nätverk och kontakter.

Avsnitt två fokuserar på Enoramas första produkt i USA: Stjärnan på butikshyllan, NIC-S. Nicotine pouches i fem smaker och tre styrkor, för insiktsfulla användare som vill hitta en väg från tobaksanvändning genom alternativa och mindre skadliga produkter. En del som ofta även betecknas Harm Reduction. Kristoffer berättar:

- När det gäller namnet på vår första egna produkt fanns NIC-S tidigt med i våra kreativa diskussioner. Ett namn som skulle kunna symbolisera vår premiumprodukt och bära en tydligt uttalad vision om ett rökfritt samhälle.

Enorama har introducerat NIC-S på marknaden med avsikt att differentiera oss i jämförelse med andra. Att vara ett av de första, om inte det första, varumärket som har ett verkligt syfte att erbjuda konsumenter alternativa nikotinprodukter. I stort sett alla etablerade varumärken som finns på marknaden idag ägs eller har utvecklats av stora tobaksproducenter eller distributörer.

NIC-S är, till vår kännedom, det första varumärket introducerat från ett företag med bakgrund i läkemedelsbranschen. Vår ambition är att detta ska bli ett tydligt och transparent och autentiskt sätt att förmedla en tillförlitlighet till vårt varumärke.

NIC-S är väldigt mycket mer livsstil framför trend. Vi är tillgängliga med premiumprodukter som erbjuder alternativ. Alternativ att förbättra din vardag och din framtida hälsa.

Ovanpå det adderar vi vår Born in Sweden-etikett. Den som ger en skön känsla av tyngd och seriositet. En slags godkännande-stämpel sprungen ur det faktum att Sverige av många amerikanerna betraktas som själva moderlandet för säkra och riskreducerande produkter inom flera områden.

Om inte det skulle vara nog, är NIC-S förpackning tillverkad av ren och nedbrytbar furuharts (tallolja). Ett handfast bevis på att det svenska ursprunget självklart innebär att NIC-S som varumärke och produkt ligger i framkant gällande cirkulärt miljötänk och ekologisk medvetenhet. Born in Sweden helt enkelt.

I USA ser vi en ökad medvetenhet kring vad nikotinprodukter som helhet kan erbjuda. Produktkategorin Nicotine Pouches har väckt nyfikenhet bland amerikanska konsumenter. En process som dessutom är väldigt spännande att följa noga.

Fram till nu har det varit konkurrenter och deras följeslagare som varit de som informerat och utbildat. Alla, som sagt, med en sak gemensamt dock: De har sitt ursprung i etablerade tobaksbolag.

Genom marknadsanalys och benchmark visste vi att Enoramas bakgrund inom läkemedel skulle innebära konkurrensfördelar jämfört med andra aktörer på marknaden. Vi var dock tvungna att få mer erfarenhet och insikt om och kring hur vi bäst utvecklar en produkt som kommer att tas emot väl av en amerikanska publik. Allt från smakprofiler, styrkor, storlek och form på påsarna. Inkluderat ett noggrant detaljarbete för att hitta det optimala påsmaterialet.

Resultatet? NIC-S!
En serie välbalanserade produkter för en vuxen publik. Viktigt, eftersom vi vill se till att det vi producerar riktar sig till en mogen målgrupp. De som först och främst letar efter bra alternativ till rök och tobak. Smaker eller funktioner på och till produkterna, som på något sätt skulle tilltala en ung publik och/eller locka dem som inte aktivt använder nikotin är inget vi är intresserade av.

Våra partners är viktiga för NIC-S framgång. De vi arbetar med måste vara seriösa och pålitliga. Dessutom, lika angelägna som vi är, att se till att våra produkter säljs och distribueras till en vuxen publik. Att tillsammans vara inriktade på att tillhandahålla produkter som kan leda till ett rökfritt samhälle. I en fortsatt expansion, med målet att nå en så bred publik som möjligt, måste vi se till att det sker på rätt sätt. Med rätt partners och i rätt kanaler.

Vi valde att lansera NIC-S tillsammans med Haypp Group. Vi kände tidigt att vi hade en gemensam syn på saker och ting. Haypp är världsledande i kategorin och tillhandahåller nikotinprodukter över hela världen. De har en lång erfarenhet av distribution och kvalitetssäkring och har en mycket hög tröskel för vilka produkter de tar in i sina hyllor.

Vår förhoppning och ambition med varumärket NIC-S är att kunna kommunicera en ren känsla både genom produkt och produktupplevelse. Vår vision är att medverka till ett rökfritt samhälle genom att erbjuda solida, alternativa, nikotinprodukter. Harm Reduction.

Det faktum att design och tillverkning har sitt ursprung i Sverige ger oss en unik fördel, vilken vi absolut vill understryka. Genom att betona våra svenska rötter och allt som Skandinavien representerar, når förhoppningsvis budskapet fram att vi är ett seriöst och pålitligt företag. En aktör med goda avsikter.

NIC-S använder en sansad framtoning där ljuset är riktat på produkt och värderingar. Vi berättar historien bakom och kommunicerar vad kärnan i svensk innovation handlar om.

Tillsammans är jag och vi oerhört stolta över vad vi åstadkommit hittills. Stolta över varumärke och design. Över vad NIC-S representerar. Nu går vi med full kraft in ett fortsatt arbete med att att ytterligare öka kännedomen om NIC-S hos fler konsumenter. Boosta vår försäljning. Tjäna pengar. Vi vet att vi är här av en anledning. Varumärke och kärnvärden har tagits väl emot. NIC-S utstrålar både tillit och tillförlitlighet.

Slutligen, intrycket av namnet NIC-S är så enkelt, nästan underskattat och på ett sätt underbart skandinaviskt. Det ser fenomenalt ut på förpackningarna, liksom på och i allt vårt marknadsföringsmaterial. Otroligt lätt att känna igen. Lätt att förstå. Allt sammantaget: Väldigt viktiga element i en rådande konkurrens i hyllorna.