Intervju

Anders Dahlin

VD OCH DELÄGARE FOODIMPEX AB, LUND

Beskriv din bakgrund och vad du arbetar med och har arbetat med tidigare

Bakgrund med 20 år inom handels- och livsmedelsindustrin, med de senaste ca 12 åren som VD eller ägare. Började min ”karriär” inom de större bolagen som t.ex. Unilever och Cadbury, för att senare gå mer mot entreprenörskap. Drev eget bolag 1 år inom affärsutveckling innan jag 2012 köpte in mig och blev VD för Kung Markatta. Sålde bolaget 2016 och blev COO/Nordic Director på Midsona. Från årsskiftet 2018/2019 är jag VD på Foodimpex AB som sysslar med import och export av frysta bär, grönsaker och frukter.

Vad gör dig intresserad av att tacka ja till uppdraget som styrelsemedlem i Enorama Pharma?

Kul med insikt i en delvis ny bransch även om Midsona är ledande inom hälsa/apotek i Norden. Gillar känslan av att vara utmanare och att man kan bidra till en förbättrad folkhälsa. Tycker alltid att startups är intressanta, men föredrar när man kommit en bit på vägen, såsom Enorama Pharma har gjort.

Vilken expertis skulle du kunna bidra med i styrelsearbetet?

Jag hoppas kunna bidra med erfarenhet från lokal och internationell handel, då jag bl.a. suttit med i europeiska ledningsgrupper och Midsonas koncernledning. Min långa erfarenhet av handelstänk, förhandling och att paketera koncept, samt att som entreprenör vara van vid att ifrågasätta rutiner, processer m.m. borde kunna bidra i styrelsearbetet. Kung Markatta blev koncern (Internatural 2013/2014) när vi köpte ett bolag i Norge, i samband med den finansieringen blev vi delvis ägda av ett Private Equity-företag, så jag är väl bekant med det sättet att arbeta och äga.

- Anders Dahlin

Bengt Jönsson

VD DS GROUP INT., SINGAPORE

Beskriv din bakgrund och vad du arbetar med och har arbetat med tidigare

Jag har en lång erfarenhet från snabbrörliga konsumentvaror (FMCG) där jag arbetat med konfektyr och tobaksprodukter, bl.a. hos Kraft Freia Marabou och Swedish Match. Under de senaste 20 åren har jag varit verksam inom segmentet rökfria tobaksprodukter och där fått följa den stora förändring som sker inom innovationsprodukter för tobak/nikotin och som ytterst skall fungera som mindre skadliga alternativ till traditionella tobaksprodukter som cigaretter, tuggtobak etc. Jag har också under de senaste 10 åren arbetat med ett flertal start-up bolag som etablerat sig internationellt.

Utifrån den utveckling vi ser för ”nya” nikotinprodukter runt om i världen finner jag redan idag Enorama Pharma väl positionerat för att spela en viktig roll i detta. Bolaget har dessutom en produktplattform och teknologi som möjliggör att man kan använda denna för andra användningsområden inom läkemedel. Det är ett spännande bolag som skall ut på en spännande resa där jag förhoppningsvis kan bidra med strategi-tänk och planering kring hur man bäst tar sig ut på de olika målmarknaderna.

Vilken expertis skulle du kunna bidra med i styrelsearbetet?

Efter att under de senaste 15 åren nästan enbart arbetat internationellt mot marknader utanför Skandinavien hoppas jag kunna bidra med erfarenhet från detta samt i styrelsen arbeta med de strategifrågor kring hur Enorama Pharma kan etablera sig och växa på nya marknader och hur man genomför dessa satsningar på ett kommersiellt framgångsrikt sätt. Jag hoppas också kunna bidra i arbetet med försäljning och marknadsföring där jag arbetat merparten av mitt yrkesverksamma liv.

- Bengt Jönsson