Efterlängtad lansering av Enoramas nikotintuggummi i Tyskland

2022-02-24

Med fokus på större apotek och e-handel, har Enorama Pharmas affärspartner, betapharm Arzneimittel GmbH, under eget varumärke - Nicotin beta® - gjort en efterlängtad lansering av det första generiska nikotintuggummit på den tyska marknaden.

Apoteken kommer att fungera som central försäljningspunkt. Därför har betapharm beslutat att erbjuda Nicotin beta® med en attraktiv försäljningsrabatt för sina återförsäljare, vilket möjliggör en prisfördel för konsument. betapharm tillhandahåller apoteken med POS (Point Of Sales)-support i form av online-banners, butiksskyltar och -material, digitala skärmar och webbplats. Avgörande vid introduktion, varumärkeskännedom och försäljning.

betapharm strävar efter att fungera som drivkraft för insiktsfulla konsumenter. De som med hjälp av nikotintuggummi har en målsättning och ambition att sluta röka. För att ytterligare understryka fördelarna med NRT och Nicotin beta®, kommer därför betapharm inom kort presentera ett rökavvänjningsprogram online. Skapat i samarbete med lokal expertis, däribland psykologer. En folkhälsoambition helt i linje med det produkten Nicotin beta® representerar.

Lanseringen på den starka tyska marknaden har föregåtts av grundliga undersökningar kring alla aspekter av tyska konsumenters beteende och behov. Nikotinersättningsprodukter som sådana är sedan tidigare välkända på tyska apotek. År av pandemi har dock gjort att ett stort antal kunder i Tyskland likt många andra länder gått över till e-handel.

Beträffande marknads- och försäljningsrespons finns en hög men ödmjuk förväntan: Upp till 1,3 miljoner euro det första året. En marknadsandel på cirka 15 %.

Ur de marknadsundersökningar som föregått lanseringen, har betapharm definierat ett par grupper av typiska tyska konsumenter: medelålders, nygifta, på väg att skaffa barn, med flera försök att sluta med tobaksvanor under de senaste åren. Ytterligare en viktig grupp är de i en högre ålder: Med fokus på bättre hälsa, på läkares rekommendation.

– När vi tittade på vad vi skulle ställas inför, fanns det redan två starka varumärken på den tyska marknaden. Självklart en utmaning, men vi var redo. Det vi levererar är en väldigt stark produkt. Ett erbjudande både gediget och värdeskapande för konsumenten, säger betapharms representant.

Omsättningen hos tyska apotek ökar stadigt och har gjort så under många år. År 2020 var summan cirka 56,7 miljarder euro. Noterbart är att den genomsnittliga omsättningen per apotek även den har stigit till en rekordnivå: Cirka 2,78 miljoner euro årligen. Drygt 90 % av summan representerar försäljning av läkemedel. Knappt 9 % är så kallat tilläggsutbud, likt det som känns igen också från svenska apotek: Receptfria läkemedel, förbrukningsmaterial, egenvård och liknande. Anpassat utifrån det enskilda apotekets eget val och behov. Antalet filialapotek har stigit till en nuvarande maxnivå på 4 643 stycken. Enligt tyska Statista (de.statista.com) hade Tyskland 2020 inte mindre än 18 753 offentliga apotek.

Ur ett Enorama-perspektiv innebär den här lanseringen från betapharm ett enormt uppsving för oss. Det vi upplever är beviset på en otrolig ansträngning från alla delar av vår organisation. Ett ultimat proof-of-concept, som vi alla är både förtjänta och stolta över.

Vi önskar betapharm och Nicotin beta® ett stort lycka till.