MÖT YANA Z FALK

PRODUCT DEVELOPER
ENORAMA PHARMA

- Att arbeta med produktutveckling i ett laboratorium är som ett detektivarbete.
Du är en del av ett mycket skickligt FoU-team där alla strävar mot ett gemensamt mål för att hitta bevis, effekten, av produkten eller produkterna du arbetar med. Processen från idé till produkt är fantastisk.

Möt Yana Z Falk. Produktutvecklare på Enorama Pharma. Med ursprung i 1,2-miljonersstaden Kazan i centrala Ryssland kom Yana till Sverige 2009 för att slutföra sin doktorsexamen i biomedicin. Vilket hon gjorde 2013. Åren därpå följde forskaruppdrag för företag inom läkemedel, livsmedel och kosmetika.

- Jag började mitt arbete på Enorama i slutet av 2018 och har älskat det varje dag sedan dess, säger Yana. Största delen av min arbetstid tillbringar jag i labbet där jag samarbetar med en grupp motiverade kollegor för att skapa bästa möjliga lösningar inom alla våra produktgrupper. Ett väldigt processorienterat arbete. Teamet delar tankar och upptäckter. Genomför workshops. Ett laboratorium består nämligen av så mycket mer än aktiva substanser (API), provrör, tester och diagram. Det är passion, lärande och kommunikation.

- Mitt och mina kollegors arbete handlar mycket om att förstå slutanvändaren av våra produkter. Konsumenterna. De som verkligen drar nytta av det Enorama utvecklar och erbjuder marknaden. Något som jag är väldigt stolt över att vara en del av.

- Själva tanken på att få folk att lämna tobaksanvändning är en stark drivkraft, fortsätter Yana. Känslan att få vara en riktig ambassadör för våra produkter är enorm. Föreställ dig upplevelsen att i framtiden kunna få inbitna rökare hemma i Ryssland att lämna tobak och rökning, med hjälp av våra produkter. Se belöningen i deras positiva gensvar av effekten. Benchmark IRL kan man säga.

- På sikt ser jag Enorama och våra produkter som absoluta världsledare. Som möter allas förväntningar.