Enorama Pharma – läkemedelsbolaget för medicinska tuggummin – har nu inlett en sensorisk analys av sina medicinska tuggummin hos Teknologisk Institut i Danmark. Analysen ska säkerställa att bolagets produkter lever upp till konsumenternas önskemål, och är ett viktigt led i färdigställandet av produktutvecklingsfasen.
Enorama har nu initierat ett så kallat Central Location Test (CLT), bestående av sensorisk profilering som används för att beskriva en produkts egenskaper – exempelvis smak och konsistens – med hjälp av kontrollerade blindtest. Resultaten utvärderas statistiskt för att visa om de undersökta produkterna skiljer sig signifikant avseende de testade egenskaperna. Resultatet av analysen väntas vara klar under oktober månad.
– Vår vision är att utveckla ett ”state of the art” medicinskt tuggummi, som både avseende smak och konsistens lever upp till de önskemål som konsumenterna har. Genom sensorisk profilering kan vi säkerställa att vi får ett oberoende och kontrollerat test, som också jämförs med existerande produkter på marknaden. Det kommer att ge oss relevant input för vår fortsatta produktutveckling, förklarar Enorama Pharmas vd Mats Rönngard.
Det är två av Enoramas produkter som undersöks. Ett nikotintuggummi på 2 mg med mintsmak, samt ett nikotintuggummi på 2 mg med fruktsmak. Enoramas produkter jämförs vid testningen med två redan existerande produkter på marknaden.
Enorama Pharma utvecklar medicinska tuggummin för rökavvänjning. Bolagets långsiktiga tillväxtstrategi bygger på att utöka antalet applikationsområden för behandling med bolagets medicinska tuggummin, tillverkade med så kallad compressed gum-teknologi. Enorama meddelade nyligen att bolaget inlett ett utvärderingsarbete som ett led i prototyputvecklingen av medicinska tuggummin mot allergiska besvär.
Om sensorisk analys
En sensorisk analys använder människans sinnen som mätinstrument för att urskilja olika egenskaper såsom smakstyrka, sötma, smakens varaktighet och tuggmotstånd. Teknologisk Institut i Danmark – som bedriver studien på uppdrag av Enorama Pharma – använder bland annat sensorisk profilering och konsumenttester. Tester av medicinska produkter föregås av godkännande av en etisk kommitté.